4 تیر , 1396

شما فکر می کنید مشکلات رفتاری کودک اتیسم تان غیر قابل حل است ؟

شما نگرانید که راهی برای کمک به فرزند بی کلام اتیسم تان وجود نداشته باشد ؟

این ممکنه باعث تعجب شما بشه و یا اون و غیرقابل باور بدونید ولی راه حلی وجود داره که میتواند مشکلات بالا و خیلی از مشکلات دیگه کودکان اتیسم را حل کند.
خود الگو سازی تصویری روشی است که حدود پنجاه سال مورد مطالعه قرار گرفت و مورد پذیرش جامعه اتیسم و موئسسه کودکان استثنایی واقع شد.
خودالگوسازی تصویری به کودکان اجازه میدهد تا اهداف رفتاری موفقیت آمیز و رفتار درست خود را ببینند و آن را تصحیح کنند. نکته و کلید اصلی اینجاست که در فیلم خام تمام اشتباهات و رفتارهای غلط پاک میشود و فقط رفتارهای درست باقی می مانند.
این الگو یک فناوری مثبت و تکنیک محور است که بر اساس نیازهای کودک طراحی می شود.

خودالگوسازی تصویری برای چه نوع رفتارهایی قابل استفاده است ؟

1-افسردگی واضطراب
2-رفتارها و مهارت های کلاسی
دنبال کردن قوانین
روان خوانی
درک مطلب
مهارت های ریاضی
3-مهارت های خودیاری
لباس پوشیدن
آماده کردن غذا
تکمیل شستشو
مهارت کار
4.مهارت های جسمی
یادگیری شنا
یادگیری برای قدم زدن روی موانع
مهارتهای ورزش های گروهی
5.رفتارهای اجتماعی
شروع بازی
شروع یک مکالمه
نوبت گیری
6-رفتارهای کلامی و ارتباطی
موتیسم انتخابی
سخن گفتن با اصطلاحات چندگانه
صحبت در محیط های جدید
لکنت زبان
7-کلیشه های کلامی
برای آنکه بتوانید برای کمک به کودکتان از خودالگو سازی تصویری استفاده کنید, شش توصیه زیر را دنبال کنید :

1- انتخاب یک رفتار هدف

رفتار هدف باید هدفی باشد که می تواند به کودک شما کمک کند تا در زندگی خود موفقیت بیشتری به دست بیاورد. به جای حرف زدن در مورد رفتاری که میخواهید قطع شود و کودکتان انجام ندهد اینبار بیایید در مورد رفتاری که دوست دارید فرزندتان انجام دهد صحبت کنید. این به کودک شما کمک می کند به جای فرار کردن از یک مشکل به سمت چیزی مثبت پیش برود و آن را تقویت کند. هر ویدیو باید روی یک هدف رفتاری خاص متمرکز باشد. برای مثال :((کالین میخواهد از برادرش درخواست بازی کردن کند)), برای کودکی که نمی تواند شروع کننده یک بازی باشد هدف مناسبی است.

2-رفتار هدف را به کودکتان نشان دهید

اگر کودک شما فقط یک بار به صورت طبیعی اینکار را انجام داد و دیگر قادر به انجام آن بود, دوربینتان را آماده کنید و اورا بگیرید و بهش نشان دهید که چه کاری را باید انجام دهد. برای این کار شما نیاز دارید تا کودک را به سمت رفتار هدفتان هدایت کنید. برای مثال جلو دوربین به ایستید و بگویید سلام کالین لطفا به برادرت سلام کن و بگو میخوای باهم لگو بازی کنیم ؟ همچنین پاتریک ( برادر دیگر) را هم هدایت کنید که با لبخندی گشاده و مهربان بگوید بله حاضرم. به هردوشون نشان بدید که چطور باهم بازی کنند.
در اخرین فیلمی که میگیرید نباید هیچ پرومت و هدایتی از جانب شما باشد و کودک خودش باید آن را انجام دهد. پس همیشه در اخر کار مطمئن باشید که چند کلیپ از کودکتان به طور مستقل دارید.

3-فیلم رفتار هدفتان را با موبایل یا تبلت ضبطت کنید

موبایل ها و تبلت ها برنامه هایی دارند که شما با انها میتوانید از کودکتان فیلم بگیرید و ضبطت کنید. استفاده از این وسایل این مزیت را دارند که میتوانید آنها را جایی قرار بدهید تا فیلم بگیرند و خودتان کودکتان را برای انجام رفتار مورد هدف ,هدایت کنید. فیلم هایتان خیلی کوتاه نباشد و فیلم تکمیلی از 30 ثانیه تا چند دقیقه باشد.
در موردکاریکه انجام می دهید برای کودکتان توضیح بدهید . به او بگویید میخواهید یک فیلم بسازید که او ستاره ی آن است. اجازه بدهید کودک شما بفهمد که فیلم را برای کمک به خودش می گیرید تا بتواند رفتارها را بهتر انجام دهد و موفق تر باشد. برای مثال بگویید : ((کالین این فیلم و داریم میسازیم تا تو از پاتریک درخواست کنی تا باهات بازی کنه. این بهت کمک میکنه تا بتونی توی مدرسه دوست پیدا کنی)).

4- فیلم را اصلاح کنید و فقط رفتار هدف را در آن باقی بگذارید

گوشی های هوشمند و تبلت ها برنامه هایی دارند که ارزان و یا رایگان هستند و شما میتونید با اونا فیلم هایتان را بسازید و اصلاحشان کنید.
با یک برنامه اصلاح فیلم ساده قسمت های هدایت کردن و اشتباهات و همچنین جاهای اضافی را از فیلم پاک کنید و فقط قسمتی را که رفتار هدف در آن به درستی انجام شده را باقی بگذارید. فیلم نهایی فقط باید رفتار موفقیت آمیز کودکتان را در موقعیت خاصی نشان دهد. این فیلم حتما شامل تصویری از چهره خوشحال و رضایت بخش فرزندتان در ابتدا و انتهای فیلم باشد. در آخر می توانید صدای خودتان را روی فیلم ضبط کنید و به بگویید : این فیلمی از کالین بود که توی اون از برادرش درخواست کرد تا باهاش بازی کنه. فیلم نهایی با توجه به هدفتان باید بین 30 ثانیه تا 4 دقیقه باشد.

5- فیلم کوتاه را به کودکتان نشان دهید

فیلم را هر سه روز یک بار به کودک نشان دهید تا وقتی که رفتار هدف در کودکتان نهادینه شود و او از آن در زندگی روزمره استفاده کند. اگر کودکتان به فیلم علاقه نشان داد هر سه روز یکبار تکرار کنید و کم کم آن را کاهش دهید تا جایی که رفتار را مستقلانه انجام دهد. اگر فکر می کنید کودکتان به دیدن فیلم برای یاد آوری رفتار نیاز دارد , هرچندر روز یک بار آن را به او نشان دهید.
اگر بعد از شش هفته هیچ تغییری در رفتار کودکتان رخ نداد, فیلم را دوباره ارزیابی کنید و با دادن تغییراتی در آن, دوباره انجامش دهید. در حین تصحیح فیلم توجه کنید که ایا پرومت ها را حذف کرده اید؟ به خوبی به کودک نشان داده اید چه کاری انجام دهد ؟ فیلم کاملا گویای رفتار هدف است ؟ با توجه به این نکات فیلم را بازبینی کنید. یادتان باشد که این فیلم کاملا خصوصی و مربوط به کودک شماست و از پخش آن در جاهای عمومی خودداری کنید.

6- مدرسه کودکتان را به استفاده از خودالگوسازی تصویری تشویق کنید

ساختن فیلم های الگو دهی می توانند توسط درمانگران, معلمان مدارس ,گفتار درمانها,کاردرمانها و روانشناسان مدرسه ای نیز مورد استفاده قرار بگیرد. سیستم مدرسه فرزندتان را تشویق کنید تا با استفاده از این روش به کودکتان کمک بیشتری بکند.

نویسنده : دکتر ملیسا روت. سرپرست موسسه مشاوره تغییر رفتار و روانشناس آموزشی

منبع : کانال تلگرامی اتیسم آگاهی
ترجمه : تیم ترجمه اتیسم آگاهی

منبع : autism parent magazine

اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *