19 دی , 1396

نخستین مشکل کودکان مبتلا به اتیسمی که زبانشان رشد کرده است، کاربرد محاسباتی( صداها و واژه ها و دستورزبان) یا معنایی ( معنای واژگان) نیست ، بلکه این کودکان از لحاظ کاربردشناسی ، یعنی کاربرد مناسب زبان در زمینه های اجتماعی و ارتباطی، دچار اختلال عمیقی هستند. کودک باید چیزی بیش از معنای واژگان را بداند- او باید زمینه ای را که واژگان در آن به کار رفته اند دریابد. کودکان مبتلا به اتیسم که فاقد توانایی کاربرد زبان در عمل هستند ، در فهم جمله هایی که کلمه های آن دارای معنای غیر تحت اللفظی هستند یا تغییر زبان برای تطبیق با محیط ، مشکل دارند.

کودکان مبتلا به اتیسم از زبان به شیوه ای تحت الفظی نیز استفاده می کنند. غالبا معنای داده ها تغییر ناپذیر هستند و نمی توان آنها را سوای معنای اولیه ای که کسب کرده اند، به کار گرفت. مثلا کودک مبتلا به اتیسم که کاربرد واژه بلی را زمانی آموخته است که روی شانه های پدرش سوار بوده ، ممکن است واژه بلی را فقط به معنای تمایل به سوار شدن بر شانه های پدر تلقی کند. این کودک معنای واژه بلی را از بافتی که اولین بار آن را به کار برده است ، تفکیک نمی کند و قادر نیست آن را به معنای تصدیق در هر موقعیتی به کار بگیرد .

حتی کودکان درخود مانده ای که از کارکرد بالایی برخوردارند و بر ترتیب لغات مسلط هستند و خزانه لغات فراوانی دارند، باز هم در کارکرد عملی زبان دچار مشکل هستند. به علاوه آنها ، هم نقص های کلامی و هم غیر کلامی که بیانگر نارسایی اساسی در تشخیص افکار ، احساسات و مقاصد دیگران است، نشان می دهند.

در سطح غیر کلامی ، صدای یکنواخت و فقدان استفاده از ایما یا اشاره در آنها حاکی از مشکل در رساندن هیجانات خود به دیگران است. در سطح کلامی ، آنها در گفتارهای نقلی دچار مشکل هستند، از جمله اینکه نمی توانند ماجرا یا قصه ای را به طور دقیق نقل کنند و در استفاده از کلمه ها در معنای تحت اللفظی و ارائه اطلاعات کافی به دیگران ، دچار کمبود در شکل هستند. هر چه آنها بزرگتر می شوند ، استفاده آنها در زبان در موقعیت های اجتماعی- مثلا احوال پرسی با دیگران یا مودب بودن نیز کاهش می یابد.

گفته شده است که عنصر زیربنای مشترک و رایج در تمامی نقص های ارتباطی در اختلالات طیف اتیسم ، عبارت است از درک نکردن کلی این موضوع که زبان را می توان به منظور اطلاع رسانی و تاثیرگذاری بر دیگران به کار برد.

تاگر-فلاشبرگ

 

منبع: autismspeaks.org
تیم ترجمه اتیسم آگاهی

اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *