15 بهمن , 1396

بیشتر کودکان با اختلالات طیف اتیسم مشکلاتی در مدرسه و کلاس درس دارند. آنها برای فهمیدن و دستیابی به اهداف آموزشی به یک برنامه مختص خود نیاز دارند. برای بیشتر افراد داشتن یک معلم آموزش دیده در این زمینه برای راهنمایی شان مهم است.
همچنین دیگر بچه ها هم نیاز دارند تا بفهمند و آگاه باشند که دانش آموزان اتیستیک متفاوت از آنها هستند و نیاز های متفاوتی دارند. قبل از طراحی یک برنامه کاربردی ما باید فهم عمیقی از این اختلال داشته باشیم:
حساسیت های حسی
ما باید در مورد نیاز های حسی . حساسیت های این کودکان آگاهی داشته باشیم. برای مثال اگر کودک به لامپ حساسیت دارد ما باید کودک را در مکان های به خصوصی با نور کم قرار دهیم. عینک های مخصوص هم می تواند از حساسیت آنها به نور بکاهد. اگر کودک به سروصدا حساس است ، دیگر دانش آموزان باید نسبت به تن صدای خود هشیار باشند.
کودکان اتیستیک نمی توانند در کلاس های درسی چون موسیقی شرکت داشته باشند.
درک و فهم
برخی از کودکان طیف اتیسم نمی توانند دستورالعمل های کلاسی را اجرا کنند و ما باید گام به گام با آنها پیش برویم. برای جلب توجه آنها ما باید از دستورالعمل های دیداری بیشتر استفاده کنیم. ما باید به کودک زمان بدهیم تا اطلاعات شنیداری را پردازش کند و از سرنخ های دیداری ربای رسیدن و به اهداف آموزشی مورد نظر استفاده کنیم.
داستان های اجتماعی
داستان های اجتماعی یک روش مهم و کاربردی برای آموزش و ارتباط با این کودکان است. داستان های اجتماعی به راحتی ساخته شده و بر روی موقعیت های واقعی زندگی تمرکز دارند و می توانند مکررا و هر زمان که لازم بود استفاده شوند.
نوشتن انشاء و نوشته های ذهنی
برای خیلی از این کودکان نوشتن از روی خیال و ابتکار سخت است. یک راه برای غلبه بر این مشکل توصیف صحنه و یا سناریو برای ترغیب نوشتن است. در این صورت کودکان یک نقشه راه برای کار دارند.
برنامه آموزشی را به روز کنید
دنبال کردن مو به مو و سخت گیرانه برنامه های آموزشی برای کودکان اتیستیک با کمبود مهارت های ارتباطی ، اجتماعی و توجه کارساز نخواهد بود.
ارتباط
اگر ارتباط به عنوان یک موضوع واحد مطرح شود ، در این صورت استراتژی های ارتباطی و حمایتی باید اجرا شوند. یک گفتار درمانگر می تواند بای ارائه فنون و برنامه های کاربردی کمک حالتان باشد.
دیگر موضوعاتی که باید به یاد داشته باشید
معلمان باید درباره همه موضوعات پیرامون دانش آموز اتیستیک آگاهی داشته باشند. دانش ایجاد انگیزه و تحریک برای برنامه ریزی دروس برای این دانش آموز می تواند مفید باشد.
اگر برخی دروس برای کودک برانگیزاننده تر از دیگری است ، سعی کنید آنها را با هم در نظر بگیرید، اول درس برانگیزاننده و به دنبالش درسی که برای کودک تحریک کننده نیست. سپس شما می توانید درس مورد علاقه کودک را به عنوان پاداش توجه به درس که به آن علاقه ندارند ، در نظر بگیرید.
همچنین معلمان باید نسبت به رژیم غذایی و داروهای کودک نیز آگاه باشند، چراکه اینها کودک را به طرق مختلفی تحت تاثیر قرار می دهد.
اردو و گردش خارج از مدرسه
گردش خارج از مدرسه و یا نقل مکان به کلاس جدید می تواند برای کودک طیف اتیسم پر از استرس باشد. برای بهبود و کمک به این پروسه ، کودک را از قبل و کم کم با این تغییرات آشنا کنید.

منبع: www.icommunicatetherapy.com

تیم ترجمه اتیسم آگاهی

اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *