3 اسفند , 1396

 

کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم از انواع مختلفی از درمان ها می توانند بهره مند شوند.تحلیل ها ی علمی معتبری وجود دارند که نشان می دهند مداخلات بازی درمانی به رشد و تحول مهارت های کودکان در حوزه های مختلف کمک می کند.

اغلب متخصصانی که به کودکان اوتیسمی خدمات بازی درمانی ارائه می‌دهند در حقیقت نوعی از درمان شبیه Floortime Therapy را اجرامی‌کنند. Floortime یک تکنیک بازی درمانی است که بر پایه علائق کودکان اوتیسمی به منظور ایجاد روابط و مهارت‌های ارتباطی-اجتماعی ایجاد شده است. Play Project یکی دیگر از رویکردهای درمانی‌ای است که از بازی درمانی به عنوان ابزاری برای ایجاد مهارت‌ها در کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده می‌کند. این تکنیک مثل Floortime برپایه علائق کودکان ایجاد شده است.

وقتی یک بزرگسال خواه والدین و یا مراقب کودک، برخی مداخلات برپایه بازی را با کودک خود انجام دهند، کودک می تواند مهارت هایش را در حوزه های مختلفی ، بر پایه تجربه حین بازی، بهبود ببخشد. این حوزه ها می توانند شامل مهارت هایی در ارتباط با دیگران ، ارتباط چشمی، بازی با همسالان، مهارت های حرکتی و فیزیکی ، نحوه درخواست نیازهایش از دیگران و … باشند.

کودکان اتیستیک در نشانه ها با هم تفاوت دارند. برخی از این کودکان سرسختی خاصی در انجام دادن برخی رفتار ها طبق روال همیشگی دارند. این کودکان رفتار های تکراری و آئینی خاصی دارند که برای کسب آرامش انجام می دهند و به گونه ای باعث می شود تا نیاز های حسی شان برطرف شود.بازی می تواند به کودکان در رفع نیاز های حسی شان کمک کرده و حس آرامش و امنیت را در آنها ایجاد کند و از شدت رفتارهای تکراری بکاهد.

چند نکته برای بازی با کودکان طیف اتیستیک:

. از مکانی که کودک در آن قرار دارد شروع کنید. سعی نکنید کودک را از موقعیت و محلی که در آن احساس امنیت می کند خارج کنید. گام های کوچک ، راه رسیدن به اهداف بزرگ را هموارتر می کند.
. آینه وار رفتار کنید. فعالیت کودک اتیستیک خود را تقلید کنید.
. برخی فعالیت های گوچک به فعالیت های او اضافه کنید. برای مثال ، اگر با حیوانات بازی می کند، یک حیوان را برداشته و کار جدیدی انجام دهید.
.اگر کودک دست از بازی کشید ، فقط به خاطر اینکه شما به اسباب بازی های او دست زده اید، به طور آهسته و پیوسته فعل و انفعالات و رفتار متقابل خود را با او افزایش دهید و او را درگیر گرفتن شی از خود کنید.
. در مورد رفتار ها توضیح دهید، حتی اگر او هیچ مکالمه ای با شما نداشته باشد.
. در نظر کودک شاد و جذاب به نظر برسید.
. در کنار آزادی و اختیار عمل که کودک در جریان بازی دریافت می‌دارد محدودیتهایی تنها با هدف نزدیک سازی او به دنیای واقعی اعمال کنید و توجه کودک را به مسئولیت خود و احساسات خود جلب ‌نمایید.

 

منبع: Pro.psychcentral.com
تیم ترجمه اتیسم آگاهی

اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *