15 اسفند , 1396

یکپارچگی حسی و اتیسم

بیشتر ما به صورت ناخودآگاه حس های مختلف خود را ( بینایی، شنیداری، بویایی، لامسه، چشایی، تعادل و …) برای ایجاد یک درک واحدی از محیط اطرافمان، هماهنگ می کنیم، اما کودکان مبتلا به اتیسم در این زمینه مشکل دارند.به همین دلیل است که رویه و برنامه آنها در برخورد با محرک های چندگانه محیطی، به چند رفتار عادتی محدود می شود.درمانگران حرفه ای از مداخلات حسی برای کمک به کودکان مبتلا به اتیسم استفاده می کنند.

سبک درمانی مداخلات پردازش حسی، شامل یک اتاق مخصوص می شود که برای همه حس ها، مداخلات و محرک های مناسب و مخصوص به خود ، وجود دارد. در داخل جلسه، درمانگر برای اصلاح و تقویت حس ها با کودک کار می کند.

4 نکته کلیدی برای سبک پردازش حسی
. کودکان باید توانایی مواجهه موفقیت آمیز با چالش هایی که برایشان برنامه ریزی می شود را داشته باشند.
. کودک باید بتواند رفتار خود را با راهبردهای جدید و کارآمدی که در پاسخ به چالش ها در جلسه بدست می آورد، درست کند.
.در کودک انگیزه ای برای ترغیب ایجاد تا شود در فعالیت های بیشتری شرکت کند.
. الویت ها و ترجیحات کودک را برای آغاز تجارب درمانی در جلسات، مدنظر قرار داده شود.

سبک درمانی پردازش حسی بر این فرض استوار است که کودک مبتلا به اتیسم، بیش تحریکی یا کم تحریکی از محیط دریافت می کند. بنابراین هدف این سبک، افزایش توانایی مغزی این کودکان برای پردازش اطلاعات حسی است، بنابراین کودک می تواند عملکردهای سازگارانه و درست بیشتری در فعالیت های روزمره از خود نشان دهد.

نمونه ای از فعالیت هایی که در اتاق پردازش حسی صورت می گیرد: رقصیدن با یک موزیک(صدا)- بازی با جعبه هایی که پر از نخود و لوبیاو … است(لامسه)- خزیدن از میان تونل ها( لامسه و حرکت)- چرخاندن و پرتاب کردن توپ(هماهنگی چشم و دست) و … .کودک در تمام این بازی ها هدایت می شود تا بین محرک ها و چالش های ایجاد شده، هماهنگی ایجاد کند.

والدین نیز می توانند در خانه به کمک یک سری از چالش ها و دستورالعمل ها، کودک را تشویق کنند تا حس ها و چالش های مختلف را تجربه کند.

 

منبع : Autismcanada.org
تیم ترجمه اتیسم آگاهی

اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *