2 اردیبهشت , 1397

بیشتر کودکان با اختلالات طیف اتیسم (ASD ) در طی رشد و سیر تحولی خود، تشخیص دیگری به جز این را هم دریافت می کنند. بیشترین نوع تشخیص هایی که همراه اتیسم است، مربوط به اختلالات اضطرابی می باشد.
رفتارهای زیادی در کودکان مبتلا به اتیسم وجود دارد که با نشانه های اختلالات اضطرابی همپوشانی دارند، برای مثال، رفتارها و افکار های وسواسی که در اختلال وسواس (OCD) وجود دارد شبیه رفتارهای تکراری و قالبی است که در این کودکان دیده می شود.
یک گروه از کودکان طیف اتیسم که بیشترین احتمال دریافت تشخیص همراه اختلالات اضطرابی را هم دارند، مبتلایان به این اختلال در دوره نوجوانی است که تشخیص اتیسم با عملکرد بالا را دریافت کرده اند.
بیشتر محققان عنوان کرده اند که، این ماجرا ممکن است به این دلیل باشد که نوجوانان اتیستیک با عملکرد شناختی خیلی خوب، از سطح بالایی از آگاهی از محیط اطرافشان برخوردارند.
وجود يك كودك مبتلا به طيف اتيسم به عنوان رويدادي استرس زا براي خانواده موجب كاهش كيفيت زندگي والدين و مخصوصاً مادران كودكان مبتلا مي گردد.
استرس پایداری که داشتن فرزند اوتیستیک بر والدین تحمیل می کند، ممکن است ادراک مراقبان را از فرزندپروری تغییر دهد و خوش بینی آن ها را به آینده ی خود و نیز آینده ی فرزندشان بکاهد. اختلال های شناختی کودک، مشکلات رفتاری، خلق وخوی تحریک پذیر، بیش فعالی، لجبازی، مشکلات تغذیه ای، ناتوانی در مراقبت از خود، کارکرد انطباقی پایین، نقایص زبانی، ناتوانی در یادگیری، تحمیل محدودیت ها بر زندگی خانوادگی، جداشدن از دوستان و خانواده و نیز نیاز به مراقبت در سراسر عمر، سبب افزایش اضطراب والدین کودکان اوتیستیک می شود .
اضطراب یک احساس منتشر، بسیار ناخوشایند و اغلب با دلواپسی و علائم دستگاه اتونوم همراه است و با علائمی همچون تنگی قفسه سینه، تپش قلب، تعریق، سردرد، ناراحتی مختصر معده و بی قراری مشخص گردیده و با عدم توانایی برای نشستن یا ایستادن، همراه می گردد. احساس اضطراب با دو جزء آگاهی از احساس‌های فیزیولوژیک (مثل تپش قلب) و آگاهی از وجود عصبانیت یا ترس معین شده و ممکن است در نتیجه احساس شرم افزایش یابد. علاوه بر آثار حرکتی و احشایی، تاثیر آن بر تفکر، ادراک و یادگیری نیز نباید از نظر دور بماند. اضطراب، پیدایش توهم و دگرگونی ادراک را، نه تنها در ارتباط با زمان و مکان، بلکه افراد و معانی حوادث، تسهیل می‌کند. این دگرگونی‌ها با پایین آوردن سطح تمرکز، کاهش فراخوانی خاطرات و ایجاد اختلال در توانایی ربط دادن یک عبارت با عبارت دیگر، در یادگیری ایجاد تداخل می کند.

منبع: iidc.indiana.edu

تیم ترجمه اتیسم آگاهی

اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *