11 اردیبهشت , 1397

هر فرد مبتلا به اتیسم، منحصر به فرد است و هر کدام ویژگی های رفتاری و علایق مخصوص به خود را دارند. در زیر برخی ویژگی هایی است که ممکن است از افراد مبتلا به اتیسم سر بزند. دانستن این نکته مهم است که همه این ویژگی ها یکجا در یک فرد دیده نمی شوند و هر یک با شدت های متفاوتی در افراد ظهور می کنند و شاید برخی از این ویژگی ها در فرد مبتلا به اتیسم دیده نشود. هر فرد باید به تنهایی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

ویژگی های اجتماعی

1-کمبود یا فقدان تماس چشمی

2-اجتناب و خودداری کردن از تماس و بغل شدن

3-تمایل دارند وقتی با کسی صحبت می کنند خیلی به او نزدیک شوند.(رعایت نکردن فاصله و فضای خصوصی و شخصی)

4-به محرک های اجتماعی پاسخ می دهند ولی آغازگر روابط نیستند.

5-دیدگاه ها و تجارب خود را با دیگران به اشتراک نمی گذارند.

6-به سختی تظاهرات چهره ای و زبان بدنی را می فهمند.

7-به سختی قوانین حاکم بر مکالمه را رعایت می کنند.

8-به سختی گروه های اجتماعی و دوستانه را درک می کنند.

9-در پاسخ به سوالاتی که راجع به خودشان است، ناسازگاری نشان می دهند.

10-توضیحات و پاسخ های فوری و خود به خودی می دهند که به نظر می رسد هیچ ارتباطی به مکالمه حاضر ندارد.

11-به نظر می رسد در درک احساسات دیگران ناتوان هستند.

12-ترجیح می دهند که تنها باشند.

13-به سختی روابط دوستانه خود را حفط می کنند.

14-اجتماعی شدن با افراد بزرگتر یا کوچکتر از خود را آسان تر از دوستی با همسالان می دانند.

15-کاملا بی علاقه و بی توجه به اتفاقاتی هستند که در اطرافشان رخ می دهد.

16-بیش از اندازه درباره یک یا دو موضوع صحبت می کنند.( دایناسورها، فیلم هاو …)

17-بیش از حد به دیگران اعتماد می کنند و یا در پی بردن به انگیزه اشخاص پشت رفتارشان، ناتوان هستند.

18-کمتر دیگران را تایید و تصدیق می کنند.

 

ویژگی های زبانی و ارتباطی

1.استفاده نادرست از زیر و بمی صدا، ریتم و تاکید ها هنگام صحبت کردن

2.تن صدا به صورت غیر عادی خیلی بالا یا خیلی پایین است.

3.نجوا و دم گوشی صحبت کردن برایشان دشوار است.

4.اکثر اوقات آخرین هجا و یا آخرین کلمه را می کشند.

5.هنگام گوش دادن به صحبت دیگران برخی صداهای کلامی نامفهوم از خود در می آورند.

6.اغلب جملات کوتاه و یا ناقصی به کار می برند.

7.ضمایر اغلب به صورت نادرستی به کار برده می شوند.

8.اسم اشخاص را هنگام صحبت کردن با آنها، بیش از اندازه به کار می برند. (علی، ما می خواهیم ناهار بخوریم؟ درسته علی؟ چی داریم برای ناهار علی؟).

9.صحبت خیلی زود شروع می شود و بعد به مدت یه بازه زمانی قابل ملاحظه، متوقف می شود.

10.جهت های موقعیتی را به درستی متوجه نمی شوند.( جلو، عقب، قبل، بعد )

11.هنگام عصبانیت شروع به دشنام گویی و ناسزا گویی می کنند.( برخی سندروم تارت Tourette دارند و کلمات زشت را به صورت غیر قابل کنترلی بیان می کنند.)

 

ویژگی های هیجانی

1.حساسیت بیش از حد و یا فقدان حساسیت به صدا ها، بافت ها، لمس شدن، مزه ، بو و نور

2.با صداهای ناگهانی و بلند مشکل دارند و آرام نمی گیرند.

3.اغلب آستانه درد بسیار بالا و یا بسیار پایینی دارند.

4.تحمل کمی در مقابل برخی غذا ها (از نوع بافتی، مثلا خشک و …)، رنگ ها و یا نحوه قرار گیری غذاها در بشقاب دارند.( غذاها در بشقاب نباید با هم تماس داشته باشند.)

5.احساس ناراحتی شدید و نا بجا هنگام لمس سطحی و برخورد فردی در اماکن عمومی

6.همیشه یک سری اشیاء ثابت که با آن احساس آرامش دارند را می خواهند. (پتو، عروسک، سنگ و … )

7.می خندند، گریه می کنند و گاهی خشم و قهری نشان می دهند که هیچ دلیل آشکار و معلومی ندارد.

8.در مقابل هر گونه تغییر محیط اطرافشان، ایستادگی و استقامت نشان می دهند.

9.یک رویداد هیجانی واحد می تواند تعیین کننده خلق کل روز و یا هفته باشد.

10.در مواجهه با دستورات کلامی گیج می شوند.

11.برای رهایی از تنش ها و خنثی سازی رفتاری، نیاز دارند که در تنهای خود باشند.

12.به وسیله محرک های بیرونی به آرامش می رسند.( مثل صدا درآوردن، چرخاندن اشیا، غلط زدن و پیچیدن داخل پتو و … )

 

ویژگی های رفتاری

1.فکر دائم و وسواس گونه با اشیاء، افکار و آرزوها

2.الگوهای رفتاری تشریفاتی و وسواسی( فن فن کردن، زبان زدن و لیسیدن، تعقیب وسواس گونه اشیا هنگام افتادن، حرکتی شبیه بال بال زدن، چرخیدن، تکان خوردن، وزوز کردن، ضربه های آهسته و پیوسته زدن، کندن و درآوردن لباس ها و لخت شدن)

3.مجذوب اشیاء در حال چرخش می شوند

4.عادت های تلفظی غیر عادی در حین صحبت کردن

5.داشتن کلکسیون های زیاد و متنوع

6.دلبستگی غیرعادی به اشیاء

7.دشواری در انتقال یک مهارت از یک موقعیت به موقعیت دیگر

8.یک کمال گرای مطلق در حوزه های خاص

9.اظهار نظر کردن به شیو های غیرمعمول

10.یک احساس نیاز افراطی برای باز چیدن، ثابت کردن و درست کردن اشیاء

11.دشواری در انتقال از یک فعالیت به فعالیت جدید

12.دشواری در تمرکز روی برخی فعالیت ها

13.رشد مهارت های حرکتی شان عقب تر از همسالانشان است( دویدن، دوچرخه سواری و …)

14.ناتوانی در درک موقعیت های خطرناک

15.ترس های افراطی به دلایل نا مشخص

16.طغیان ها و انفجارهای غضبناک کلامی

17.برخی حرکت های غیرمنتظره( دویدن وسط خیابان )

18.دشواری در درک زمان( دانستن اینکه 10 دقیقه چقدر طول می کشد یا سه روز یا سه هفته)

19.دشواری در منتظر ماندن تا نوبتشان شود.

20.رفتارهای آسیب زنی به خود( گاز گرفتن و یا ضربه به سر)

 

یادگیری و آموزش

1.مهارت های استثنایی خاص در برخی حوزه ها و مهارت های خیلی پایین در بقیه حوزه ها

2.حافظه عالی در برخی حوزه ها

3.در درک مطلب مشکل دارند( می توانند به سوال ها پاسخ دهند اما در پیش بینی، خلاصه کردن و … ناتوان هستند.)

4.در کارهای حرکتی ظریف مشکل دارند.(رنگ کردن، نقاشی، کار با قیچی، چسباندن و …)

5.برای بیشتر دروس دامنه توجهی کوتاهی دارند.

6.اجتناب و یا ناتوانی در پیروی از دستورالعمل ها

7.دشواری در انتقال از یک فعالیت به فعالیت دیگر در مدرسه

جسم و بدن

1.روی پنجه راه رفتن

2.راه رفتن غیر معمول و غیر عادی

3.دشواری در انتقال از روی یک سطح به سطح دیگر( از روی فرش یا ماکت بر روی چوب و یا پیاده روی بر روی چمن ها)

4.ژست های بدنی غیرطبیعی( خیلی خشک و سفت و یا خیلی شل و نرم)

5.فقدان آشکار اهمیت دادن به نظافت شخصی( مو، دندان و …)

6.الگو های خواب نامرتب و غیرعادی

7.آلرژی و حساسیت های غذایی

8.مشکلات شنوایی آشکار با وجود سالم بودن گوش از نظر فیزیولوژی

9.یبوست

10.ناپرهیزی در خوردن یا نوشیدن

منبع: Autismcitizen.org
تیم ترجمه اتیسم آگاهی

 

اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *